Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך להימנע מחאפר דיגיטלי

תופעת החאפרים בעידן הדיגיטלי

ראשית אני מוכרח להתנצל מראש לכל מי שעלול להיפגע מהתוכן (חובבנים ופרילנסרים בתחילת דרכם בעיקר), חשוב לי לציין שאין פה משהו אישי נגד מישהו פשוט כואב לי עד כדי כתיבת שורות אלה שהתחום של שיווק באינטרנט נתפס כמשהו זול כתוצאה מאופן הצגת הדברים על ידי נותני שירות עצמם, בעיקר חובבנים ומתחילים בתחום.

מי אחראי לכל החאפרים האלה?

חסמים כלכלים, רגולטוריים וביורוקרטיים אינם קיימים בתחום הדיגיטל כך שלמעשה חסמי הכניסה הופכים להיות נמוכים מיום ליום בעזרת השילוב של קורסים אינטרנטיים ומכללות שמנסות להכשיר בוגרים בצורה אגרסיבית ולא רציונלית אשר גורמים לישראל להיות מוצפת במשווקי דיגיטל חסרי ניסיון שבסופו של דבר מזהמים את התחום בעצם קיומם וחוסר נסיונם.

לכל מוסדות הלימוד של תחומי השיווק באינטרנט אין תהליך של המשך העסקה שיכול להכשיר את התלמיד למתמחה בדרך להתמקצעות בתחום הנרחב, למעשה רוב אותם המשווקים המתחילים לא הולכים לעשות התמחות (כמו שנהוג בכל תחום אחר) אלה ישר מנסים לגייס לקוחות, כאשר הם מציגים מצג שווא שהם מסוגלים לבצע את כל שירותי דיגיטלי באופן מקצועי (קידום אורגני בגוגל, ניהול קמפיינים בגוגל, ניהול קמפיינים בפייסבוק או אפילו בניית אתרי אינטרנט) על מנת להתפרנס ולנסות לבצע את מה שלמדו באותם הקורסים. כל מי שחי את התחום יודע שאין אפשרות ללמד את כולו ואפילו לא את חלקו בתוך 100 שעות לימוד בלבד, כפי שמציעות היום רוב המכללות.

האם רק המכללות אשמות במצב?

לסיטואציה הקיימת בשוק אחראיים למצב גם משווקי השותפים שמנסים לשווק מדריכים בתשלום להקמת סוכנות פרסום בעזרת קורסים אינטרנטיים, ישנם גם לא מעט אנשי מחשבים שעושים הסבת מקצוע לאנשי דיגיטל, מדובר בתחומים משיקים אבל שונים מאוד, מכיוון שעל מנת להיות איש דיגיטל דרושים יכולות תפיסה ואינטואיציה שיווקיות ופרסומיות, ככה שלא כל איש מחשבים שמבין בחומרה ותוכנה יכול להפוך להיות מפרסם או מקדם מוצלח. 

כמה טיפים למי שרוצה לאתר חאפר דיגיטלי בתחילת דרכו:

  1. תיק עבודות דל (צריך להיזהר מחאפר משוכלל שיציג תיק עבודות לא שלו, לכן הבדיקה צריכה להיות מעמיקה ויסודית)
  2. חוסר בלקוחות ממליצים (קחו בחשבון שהמשפחה וההורים של איש הדיגיטל לא נחשבים לקוחות ממליצים…)
  3. הסנדלר הולך יחף (מנסה לשווק שירות שלא ביצע על עצמו, לא מקדם או לא מפרסם את עצמו באינטרנט)
  4. הצעת מחיר שלא מתייחסת לשירות עצמו, הצעה כללית שמוצגת באופן לא מקצועי מכל הבחינות.
  5. סביבת עבודה לא יציבה יכולה לגרום לשירות לא יציב, עבודה מהבית או ממשרדים שיתופיים צריכים להדליק נורה אדומה.

איך כל אחד מאיתנו יכול לגלות את הבלוף?

מי שרוצה להבדיל בין מומחה לשיווק דיגיטלי לחאפר שמנסה לדוג לקוחות ולהשתפשף עליהם בשיטת "ניסוי וטעייה" צריך לקחת יועץ מקצועי שיכול לבחון את הצעת השיווק או הפרסום שעומדת בפני העסק. צריך לזכור, אף חאפר או חובבן (לא משנה באיזה תחום) לא יודע שהוא כזה, לכן צריך לדעת לזהותם (זה לא כזה קשה אם שמים לב). הנה כמה דוגמאות שמצאתי ברשת שיכולים לעזור לכל אחד לגלות אם יש פה נותן שירות שהוא בלוף (סליחה מראש למי שנפגע, אני מתייחס אך ורק למסר שמשדרים באתר עצמו):

  1. אתר שמציג יותר מידי שירותים לא קשורים אחד לשני (קידום אורגני וייעוץ מס?!?!?)
  2. אנשי מחשבים שמציעים מכירת מחשבים וגם שירותים בתחום הדיגיטל:
  3. שימו בצד את העיצוב של האתר, קידום אתרים ומרכזיה לעסק?!

איפה כל זה פוגש אותי ביום יום?

במעל ל 90% מהמקרים כשאני מראיין עובדים חדשים לחברה מודבר על עובדים שלא עברו בקורס ניסיון מעשי (אלה תאורתי בלבד) ומה שהם יודעים הוא חלקי לחלוטין בגלל ערבוב של פלטפורמות שונות בתוך קורס אחד (מה שנקרא "תפסת מרובה לא תפסת"), לפעמים המידע בקורס אפילו לא עדכני ולא רלוונטי בגלל מרצים שאינם חיים את התחום באופן יום יומי. לפי דעתי, המצב הנוכחי מייצר אחיזת עיניים בתחום, מאות משווקי ללא ניסיון נכנסים לתחרות מידי חודש ללא הכשרה כלל, במקרה הטוב העובד עובר השמה לחברה שמבצעת את ההכשרה על חשבונה, במקרה רע, העובד הופך להיות משווק דיגיטל חאפר.

האם התחרות הזאת מסוכנת לחברות קידום ופרסום?

לסיכום כמנכ"ל אני יכול להגיד את מה שאני תמיד אומר על התחרות בתחום: "יש הרבה תחרות אך לנו אין מתחרים" – אני מאמין שכשאתה עושה את הכי טוב ומקצועי שלך, אי אפשר לעצור אותך. לא משנה עד כמה התחרות בתחום גדולה, לחברה טובה בעלת בידול שיווקי אין באמת מתחרים.

צריך ייעוץ או ליווי שיווקי לעסק שלך?

בניית אסטרטגיה שיווקית וייחודית שתיקח את העסק שלך למעלה!

TOMER LEVINSKY

לקחת את הקידום והפרסום באינטרנט הכי גבוה שאפשר!

מענה שיווקי מקצועי לכל שאלה:

עוד בנושא

יו יו"ר ומנכ"ל קבוצת
X

צריך ייעוץ או ליווי שיווקי לעסק שלך?

בניית אסטרטגיה שיווקית וייחודית שתיקח את העסק שלך למעלה!

TOMER LEVINSKY

לקחת את הקידום והפרסום באינטרנט הכי גבוה שאפשר!

מענה שיווקי מקצועי לכל שאלה: